De (oneerlijke?) verleiding van Candy Crush Saga



level 208 candy crush saga

Een kleurenbom combineren met gestreepte snoepjes, zegt je dat iets?

Zo niet, dan ben je waarschijnlijk niet een van de miljoenen spelers van Candy Crush Saga. Nou is 80% van de spelers een vrouw, veelal boven de dertig jaar, dus de gemiddelde ICT'er valt niet in de doelgroep.

Buiten het feit dat Candy crush Saga het meeste gespeelde spel op Facebook is, is er nog iets interessants aan de hand met dit spel.

Ik kwam het op het spoor nadat een vriendin verzuchtte dat het spel wel vele malen moeilijker geworden leek nadat ze een keer een kleine in-app aankoop had gedaan om een moeilijk veld te kunnen halen. Aanstellerij dacht ik eerst, maar is dat wel zo? Is het gedrag van de game anders na betaling?

King, de koning Midas van online spellenland

De maker van het spel, King (voorheen King.com), gooit hoge ogen met hitspellen als Bubble Witch Saga, Pet Rescue Saga en Pyramid Solitaire Saga. De spellen zijn toegankelijk op King.com, mobiel en Facebook. Geschat wordt dat jaarlijks rond 500 miljoen dollar wordt omgezet! Geen wonder dat ze zichzelf vaak aanduiden met de naam Midas. Je weet wel, die koning die alles wat hij aanraakte in goud veranderde.

Candy Crush Saga

In april 2012 is Candy Crush Saga op Facebook geïntroduceerd en binnen een maand maar liefst 10 miljoen keer gedownload. Een jaar later vermaakt het mierzoete spel meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers van wie een groot deel dagelijks speelt. Waar een speler stopt op Facebook, kan hij naadloos verder gaan op zijn mobiel of tablet. Het doel van het spel is een rij te maken van drie dezelfde snoepjes. Dit doe je door ze van plek te laten wisselen. Simpel? Ja, het principe wel maar uiteraard worden de velden steeds lastiger en worden er steeds meer nieuwe elementen toegevoegd. Zo zijn er gestreepte snoepjes, ingepakte snoepjes, gelukssnoepjes, verstikkende chocola, bommenkoelers, snoephamers, drilvisjes, kleurenbommen en tijdbommen.

Shop Candy crush saga

Free to play

King’s omzet is zo enorm dat ze sinds juni 2013 in al hun spellen de in-game advertenties verwijderd hebben. In de basis is CCS een Free to play (F2P) spel. Je kunt het gratis downloaden en direct starten met spelen. Er zijn echter allerhande geweldige boosters te koop die je helpen vlot van het ene veld naar het volgende te komen. Of naar het volgende station te komen zonder te hoeven wachten of vrienden om hulp te hoeven vragen. Of simpelweg een nieuw leven te krijgen zonder 30 minuten te hoeven wachten. En daar wordt het grote geld verdiend. Een Eurootje hier, vijf daar. Op zich niets verkeerds aan, want we snappen allemaal dat érgens geld verdiend moet worden.

Oneindige geldput?

Maar nu komt de grote vraag. Volgens Ramin Shokrizade heeft Alex Dale, Chief Marketing Office van King, toegegeven dat het spel verandert zodra je eenmaal betaald hebt. Zonder dat jij dit weet ben je een ander type speler geworden. Eentje die blijkbaar bereid is te betalen om vooruit te komen in het spel. Nu wordt het spel lastiger en zul je sneller geneigd zijn extra boosts te kopen. Dit weet jij niet want je verwacht dat een spel automatisch moeilijker wordt naarmate je verder komt. Jouw nieuwe velden zijn echter extra lastig, lastiger dan wanneer je niet betaald had. In een reactie op King.com, “There Is No Evil Scheme Behind It”, ontkent Tommy Pal, een van Kings “gama gurus” dergelijke praktijken juist.

Wie er de waarheid spreekt zal waarschijnlijk nooit boven tafel komen. In theorie vind ik het een slimme manier van marketing om op deze manier je doelgroep segmenteren, waar ethisch gezien echter wel wat vraagtekens bij gezet mogen worden. Ik neem mezelf voor te genieten van F2P spellen en als ik er klaar mee ben een aankoop te doen als dank voor de plezierige speluren. Maar of ik dat daadwerkelijk zal doen op dat moment? En dat maakt dat ik het verhaal niet ongeloofwaardig vind.


Geplaatst op: 24-9-2013
Auteur: Mionne Bolleurs, IT-Contracts.nl